Drives@School

Drives@School heeft de missie om leiders in het onderwijs te leren hoe je met Waarderend Leiderschap scholen kan laten schitteren door de schittering bij leerkrachten naar boven te halen en hen in staat te stellen hetzelfde bij de leerlingen te doen.

Veel leiders in het onderwijs lopen aan tegen negativiteit op hun scholen. Dat is volstrekt normaal, maar toch is het op te lossen.
Schoolleiders en schoolbesturen lopen er regelmatig tegenaan dat de meeste aandacht uitgaat naar wat niet goed gaat. Dat is heel menselijk. Het is gemakkelijk om te zien wat er allemaal mis is bij een kind, je collega, het team, de schoolleiding en de organisatie. We zien heel goed waar anderen tekort schieten. Dit demotiveert evenwel enorm, maakt ons moe en kan ons in een negatieve spiraal brengen. Daarmee doen wij onszelf en anderen tekort. Ik help schoolleiders en –besturen hoe zij systematisch de aandacht kunnen verleggen naar kansen, progressie, kwaliteiten en drijfveren. Als zij dat doen, gaan ontwikkelingen veel sneller. Positieve emoties laten ons makkelijker leren. Plezier en geluk laat mensen beter presteren.

Veel schoolleiders besteden aandacht aan de klachten en problemen, maar merken dat er alleen maar klachten en problemen bij komen. Anderen willen klachten negeren en merken dat de weerstand alleen maar groeit. De kunst is om achter de problemen de wens te ontdekken: wat willen wij wel? Waar willen wij meer van? Door vervolgens systematisch te onderzoeken wat hoogtepunten ons daarover kunnen leren, gaan leerkrachten en leerlingen schitteren. Door dit in alle systemen van de organisatie in te bedden en iedereen te besmetten met het aanstekelijke virus van Waarderend Onderzoeken, ontwikkelen zich scholen die bloeien en boeien: Schitterende Scholen!

Appreciative Inquiry
Waarderend Onderzoeken (Appreciative Inquiry) is de kunst en kunde van het vragen stellen over het potentieel van een individu, team of organisatie, met als doel om deze volledig tot bloei te laten komen. Het is een ontwikkelfilosofie uit de school van de Positieve Psychologie.

De volgende uitgangspunten zijn kenmerkend voor Waarderend Onderzoeken:

  • Waarderend Onderzoeken gaat open en nieuwsgierig op zoek naar het beste in een persoon, team of organisatie. Ook als de algehele tendens negatief is, er werkt altijd iets. Er is altijd wel een situatie die eruit springt om dat zichtbaar te maken. Je kunt een perspectief kiezen van waaruit je de mogelijkheden en kracht kunt zien.
  • Waarderend Onderzoeken is verhalen vertellen, verhalen over hoogtepunten. Iedereen heeft zijn eigen werkelijkheid. Verhalen zeggen veel over ons. Het is van oudsher een manier om elkaar te leren kennen en te begrijpen. In verhalen over ‘het beste’ zit onze kracht besloten.
  • Waarderend Onderzoeken is aandacht richten met vragen. Vragen zijn altijd sturend. Alles wat je aandacht geeft, groeit. Dus kunnen wij het beste met vragen onze aandacht richten op zaken die wij willen laten groeien. Als je problemen onderzoekt, vind je meer problemen. Als je succes onderzoekt, vind je meer succes. Problemen worden niet genegeerd; er wordt anders tegenaan gekeken. Achter iedere klacht zit een wens of een behoefte die om aandacht vraagt.
  • Praten over hoogtepunten maakt positieve emoties en energie los. Deze zijn essentieel voor de ontwikkeling van mensen. Het stelt je open voor nieuwe ervaringen en ideeën. Je leert makkelijker en sneller. Deze positieve energie is ook besmettelijk. Door bezig te zijn met het beste in onszelf en anderen, halen wij het beste in elkaar naar boven.
  • Waarderend onderzoeken is ook dromen realiseren. Wij maken waar, waar wij onze gedachten op richten. Je kunt een andere toekomst ontwikkelen door er andere beelden bij te ontwikkelen en het anders te verwoorden. Hoe krachtiger het beeld, hoe groter de kans dat het gerealiseerd wordt.

Op de website vind je gratis informatie, onder andere het e-book ‘Minder hard werken, meer resultaat. Het effect van waarderende functioneringsgesprekken in het onderwijs’.

Scroll Up