Geplaatst op

Wat is contentmarketing?

Content Marketing

Vroeg of laat ben je vast de term ‘contentmarketing’ tegengekomen. En misschien hield je het aanvankelijk in je achterhoofd als een ander marketingbuzzwoord. Op dit moment kunnen we je vertellen:

Contentmarketing is een digitale marketingtechniek voor b2b- en b2c-bedrijven. Anders dan bij klassieke (outbound) marketing, ligt de focus niet op uw product, maar op uw potentiële klanten. Met behulp van informatieve, adviserende en onderhoudende inhoud worden ze eerst leads, dan klanten en uiteindelijk tevreden merkambassadeurs – zonder de gebruikelijke aanstootgevende en promotionele communicatie.

Met contentmarketing laat u uw potentiële klanten vanaf het eerste contact met uw merk zien wat voor u belangrijk is: dat uw klanten tevreden zijn en precies de informatie hebben die ze nodig hebben om een ​​weloverwogen aankoopbeslissing te kunnen nemen. En dat zal positief onthouden worden!

In het verleden – of, eerlijk gezegd: vaak nog vandaag – was het sales die van een prospect een klant maakte in de b2b-business. Marketing ging meer over het leveren van het juiste materiaal, zoals een krachtige presentatie, een brochure of productsheets. Maar het aankoopbeslissingsproces van de klant was anders. Vanaf het begin nam de geïnteresseerde contact op met sales om informatie op te vragen en te vergelijken. Een goede verkoper kan veel invloed hebben op welke criteria de potentiële klant uiteindelijk in zijn aankoopbeslissing opneemt.

Redenen voor contentmarketing

Dat is tegenwoordig anders: ook b2b-klanten vragen eerst aan Google. Hier kun je nu bijna alle informatie in SB vinden: checklists, eBooks, blogposts, recensies, discussieforums, enz. Als iemand tegenwoordig uitgebreid met een onderwerp omgaat, weet hij misschien beter dan de verkoper zelf! Studies hebben aangetoond dat 57% van het aankoopbeslissingsproces is voltooid voordat er contact wordt opgenomen met een vertegenwoordiger! Gevolg: moderne marketing heeft een veel grotere verantwoordelijkheid. Het moet ervoor zorgen dat potentiële klanten relevante informatie ontdekken en in aanmerking nemen terwijl ze zich nog in de informatieverzamelingsfase bevinden.

Contentmarketingdoelen

Het belangrijkste doel van contentmarketing is nog steeds verkopen, want dat is nu eenmaal de aard van marketing. Eerste stappen in contentmarketing Moet contentmarketing in de toekomst een belangrijk onderdeel worden van uw marketingactiviteiten? Tot nu toe zo goed – maar waar te beginnen? Begin met je huidige startpunt en je beoogde doelen. Het daaropvolgende contentmarketingproces dat je initieert is dan een cyclus die zich in principe herhaalt: Laten we eerlijk zijn: er is al veel middelmatige inhoud – en prospects kunnen nu heel goed onderscheid maken tussen deze en echt hoogwaardige, consistente inhoud. Een doordachte contentstrategie is daarom essentieel.

Niet te vergeten hoeveel tijd en geld je bespaart als je vooraf investeert in een contentmarketingstrategie: het produceren van content die niet bijdraagt ​​aan je doelen is simpelweg oneconomisch en op een gegeven moment waarschijnlijk moeilijk te rechtvaardigen. En hoe maak je successen later zichtbaar als je niet hebt nagedacht over wat wanneer en hoe bereikt moet zijn?